Långberget

Avancerad

XC

Långberget ligger ovanför om Alvik, berget är inte högt men det finns mycket klipphällar kring toppen vilket gör det möjligt att cykla nästan överallt kring toppen. Det finns inte någon markerad led därför gör jag ett turförslag där man följer skoterleden och elljusspår, det går även att hitta andra vägar men jag föreslår det för att det ska vara lättare att hitta.

Turförslag

Du startar vid Antnäs sporthall och följer elljusspåret som går till höger från sporthallen tills skoterleden korsar elljusspåret längs en kraftledning några hundra meter bort. Vid korsningen tar du vänster längs skoterleden och följer den i några kilometer tills du kommer till toppen där du ser en skoterstuga och grillplats. Sedan börjar utförskörningen på klipphällarna. Väl inne i skogen kommer en korsning med ett elljusspår där du tar vänster nästan tillbaka igen, se gärna video knapp till den finns längre ner på sidan. Du följer sedan elljusspåret hela vägen tillbaka till Antnäs sporthall genom att hålla det nedersta elljusspåret vid varje korsning.

Kan rekommenderas att inte köra när det är blött eller har regnat mycket då vissa delar kan bli väldigt leriga.

Heldämpat är att rekommendera då det är mycket sten!

Här kan du parkera, på baksidan av sporthallen börjar elljusspåret.

Fortsätt rakt fram i delningen. Strax efter delningen börjar klipphällarna, följ led markeringarna vidare uppåt till du kommer till skoterstugan på toppen.

Väl uppe vid stugan tar du det högra spåret av de två som går neråt. Efter cirka 50 meter kommer du till ett mindre dropp. Vid nästa delning lite längre ner tar du det högra spåret som leder dig ner den sista biten längs klipphällarna innan den går in i skogen.

Du kommer från den vänstra stigen och ska svänga uppåt till vänster. Korsnigen kommer strax efter du kommit in i skogen.

Elljuspåret som går mellan Alvik och Antnäs är rätt så tekniskt och består bitvis av stökig singletrack.